2030 RISE Strategie

Megatrends als aandrijfmotor

Umicore slaagt er in om te anticiperen op wereldwijde maatschappelijke trends die de volgende decennia bepalen en die megatrends te omarmen als een aandrijfmotor voor haar eigen activiteiten.

Drie krachtige megatrends zullen in de toekomst een basis blijven vormen voor onze strategie en onze activiteiten blijven stimuleren.

• Mobiliteitsshift – De mobiliteit zoals wij die vandaag kennen zal de komende jaren drastisch veranderen. Naarmate we overstappen naar schonere, koolstofneutrale transportwijzen zal de emissiewetgeving strenger worden en dus de elektrificatie exponentieel toenemen. Een versnelling van die mobiliteitsshift vraagt een grote inspanning van zowel bedrijven als de maatschappij. Meer informatie over onze oplossingen vindt u in Drie complementaire business groups.
  • Circulariteit voor kritieke metalen – Onze toekomstige economie is circulair, met nog meer nadruk op het delen, leasen, hergebruiken of recycleren van bestaande materialen. Recyclage wordt een belangrijke bron van materialen voor onze klanten en dat op al onze markten. Die trend is het sterkst zichtbaar bij Precious Metals Refining en Battery Recycling Solutions, maar is ingebed in al onze activiteiten.
  • Toegenomen vraag naar geavanceerde materialen – De vraag naar meer schaalbare, efficiënte en duurzame oplossingen die sneller op de markt worden gebracht en kunnen helpen om het hoofd te bieden aan de grote maatschappelijke uitdagingen zal blijven stijgen. Al onze activiteiten dragen nu al hun steentje bij om te voldoen aan die wereldwijde vraag. Voor meer informatie over onze oplossingen, zie Drie complementaire business groups.

Dankzij onze wereldwijde aanwezigheid, onze geavanceerde technologieën, ons uniek gesloten kringloopmodel en onze marktpositionering, is Umicore goed geplaatst om de megatrends stuk voor stuk te benutten als aandrijfmotor voor onze toekomstige groei.

Onze strategie: Stevig geworteld in een sterke basis

De succesvolle Horizon 2020 strategie leidde tot een ingrijpende transformatie van de Umicore groep. Tussen 2015 en 2020 verwierf Umicore een leiderspositie wat betreft schone materialen voor mobiliteit en recyclage. We brachten onze activiteitenportfolio opnieuw in evenwicht en verdubbelden de winst van het bedrijf. Het aandeelhoudersrendement klom naar aanzienlijke cijfers.

In het kielzog van dat succes onthulde Umicore in juni 2021 haar duurzaamheidsambities onder de naam ‘Let's Go for Zero’. Het ambitieuze doel bestaat erin om tegen 2035 koolstofneutraal te zijn. Daarmee bevestigt Umicore haar engagement om haar technologische knowhow, wetenschappelijke expertise en reikwijdte te gebruiken om in haar sector een leidersrol rond duurzaamheid op te nemen. De focus ligt ook op een ‘zorgzame strategie’ met oog voor talent, voor gezondheid, voor veiligheid, voor de planeet en voor het creëren van waarde voor zowel de samenleving als onze stakeholders.

Onze Horizon 2020 strategie en de Let’s Go for Zero-duurzaamheidsambities samen hebben niet alleen van duurzaamheid een duidelijk concurrentievoordeel gemaakt en de normen in de sector naar een hoger niveau getild. Ze leverden in 2021 ook recordresultaten op.

Nu is het tijd voor het volgende hoofdstuk in ons verhaal.

Het bewezen vermogen van Umicore om megatrends te omarmen, haar sterke marktpositie, technologische leiderschap en organisatorische uitmuntendheid vormen samen een stevige basis voor ons verdere traject naar 2030 – we zijn fit en klaar voor de toekomst.

Klaar voor RISE

Umicore heeft zich er nu toe verbonden om het nog beter te doen en de verwezenlijkingen uit het verleden te overtreffen: het wil een gedurfde, duurzame onderneming van de toekomst worden.

De 2030 RISE Strategie van Umicore werd in juni 2022 gelanceerd. Ze brengt de nodige continuïteit aan in ons strategisch traject en bouwt voort op onze leiderspositie in schone mobiliteit en recyclage die we bereikten met de Horizon 2020 strategie.

Met dit nieuwe strategische plan willen we duurzame en winstgevende groei versnellen met waardecreatie tot 2030 en verder in de toekomst. Tegelijkertijd willen we een netto-begunstigde worden van de veranderende wereld, in het bijzonder van de mobiliteitsshift.

Met 2030 RISE zullen we Umicore verder uitbouwen tot hét circulaire materiaaltechnologiebedrijf en het gesloten kringloopmodel uitbreiden tot de hele organisatie. We willen een transformatiepartner zijn voor onze klanten: we willen hen helpen om duurzamer te worden en – met name in de automobielsector – de komende decennia met succes de overgang te maken naar koolstofvrije mobiliteit.

Tussen nu en 2030 zullen we onze wereldwijde activiteiten opschalen, wat naar verwachting zal leiden tot een verdubbeling van de inkomsten van de Umicore-groep tegen 2030, met aangepaste EBITA-marges van meer dan 20% en een ROCE van 15%.

Tussen nu en 2030 zal Umicore groeien aan het tempo van een start-up, maar tegelijk waarde blijven creëren als de gevestigde onderneming die het is.

Vier pijlers voor succes

Onze 2030 RISE Strategie omvat vier pijlers waarop de implementatie en schaalvergroting van onze activiteiten zullen steunen. Het woord ‘RISE’ is niet toevallig gekozen: elke letter verwijst naar een pijler van de strategie, die elk een cruciale rol spelen in ons toekomstig strategisch succes.

• De ‘R’ staat voor ‘Reliability’ (betrouwbaarheid) en de betrouwbare transformatiepartner die we voor veel klanten al zijn en voor nog veel meer kunnen worden. We luisteren naar onze stakeholders en willen hen prioritair ondersteunen bij hun eigen transformatie tot duurzame en circulaire ondernemingen. We blijven langetermijnrelaties opbouwen en onderhouden met onze klanten, leveranciers en partners. Meer informatie vindt u hier.
  • De ‘I’ staat voor innovatie en technologie. Umicore is al een innovatie- en technologieleider. We leveren pionierswerk in de domeinen chemie, materiaalwetenschappen en metallurgie. Om in de toekomst ons succes in stand te houden, zetten we ons in voor het behoud van onze technologische voorsprong en voor waardecreatie. Met het oog op onze ambities voor 2030 richten we ons op de ontwikkeling van de volgende generatie schone mobiliteit en geavanceerde materialen en op het creëren van een vangnet voor het behoud van de grondstoffen in de wereld, hoe schaars of overvloedig die ook zijn, via ons gesloten kringloopmodel. Meer informatie vindt u hier.
  • De ‘S’ staat voor ‘Sustainability champion’ (kampioen in duurzaamheid). Duurzaamheid zit in ons DNA en is onlosmakelijk verweven in onze organisatie. Bij Umicore beschouwen we het als onze missie om in onze sector een voortrekkersrol te spelen voor duurzaamheid. We verankeren duurzaamheid in al onze producten en diensten en in de manier waarop we onze activiteiten en mensen beheren. Onze ‘Let’s Go for Zero’-ambities vormen de basis voor het volgende hoofdstuk van ons traject en stuwen ons naar nieuwe hoogtes. Meer informatie vindt u hier.
  • De ‘E’ in RISE staat voor ‘Excellence in execution’ (uitblinken in uitvoering). We willen met die laatste letter een duidelijk statement maken naar onze klanten: We zijn er voor jullie, we breiden onze activiteiten uit om aan jullie behoeften te voldoen en we komen onze beloften na. Om dat groeitraject te verwezenlijken, is het cruciaal om op te leveren. Gezien de toekomstige omvang van onze organisatie en de snelheid waarmee de wereld om ons heen verandert, streven we naar uitmuntendheid bij alles wat we doen. Meer informatie vindt u hier.

Umicore’s 2030 RISE Strategie is ambitieus. Ze is gedurfd. Maar ze is gebaseerd op solide en gevestigde fundamenten en op een succesvolle staat van dienst. Ze kan meesurfen op sterke megatrends en we kunnen rekenen op onze uitstekende en hoogopgeleide teams over de hele wereld om ze uit te voeren.

Onze tocht naar 2030 hebben we nu al ingezet.

Voor meer informatie, zie Strategie en RISE, opkomen voor impact in dit jaarverslag.