Terugblik door de CEO en de voorzitter

2022 was een jaar met veel wereldwijde uitdagingen. De eerste tekenen van herstel na de COVID-19-pandemie waren nog maar net zichtbaar toen oorlog in Oekraïne uitbrak. Het gevolg was een nieuwe humanitaire crisis, die de kwetsbaarheid door de onderlinge afhankelijkheid van onze economieën aantoonde en de geopolitieke spanningen deed oplaaien. Ook de desastreuze gevolgen van de klimaatverandering werden steeds zichtbaarder, met een impact voor de natuur en de mensen overal ter wereld.

Umicore heeft zowel veerkracht getoond met haar financiële resultaten in 2022 en tegelijk haar ambitieuze groeistrategie voor de komende jaren geformuleerd, Umicore 2030 RISE. Het wordt steeds duidelijker dat wij wereldwijd een rol vervullen bij het aanpakken van de dringende nood aan een meer circulaire economie en aan de mobiliteitsshift van wagens met een verbrandingsmotor naar elektrische voertuigen.

Hoogtepunten

Op het vlak van financiële resultaten konden we door de intrinsiek solide basis van de Groep, onze wendbaarheid en ons streven naar operationele uitmuntendheid ook in 2022 sterke resultaten voorleggen.

Na het recordcijfer van 2021 haalden we nu de op één na hoogste aangepaste EBITDA in onze geschiedenis met € 1,2 miljard. Dit kwam enerzijds door kosteninflatie en de iets minder gunstige prijzen voor edelmetalen en anderzijds door hogere uitgaven voor innovatie en de voorbereiding op groei in lijn met de uitvoering van onze 2030 RISE Strategie. De operationele vrije kasstroom bleef goed met € 344 miljoen en onze netto financiële schuld bedroeg € 1,1 miljard, wat een hefboomratio oplevert van 0,96 keer de aangepaste EBITDA van de laatste 12 maanden. Ons rendement op geïnvesteerd vermogen kwam uit op een record van 19,2%.

Onze business group Catalysis liet recordcijfers optekenen voor inkomsten en winst. Operationele uitmuntendheid en het vermogen om de kosteninflatie door te rekenen, leidden tot een recordcijfer voor de aangepaste EBITDA van € 419 miljoen met een marge van 23,6%. De business unit Automotive Catalysts bevestigde haar leiderspositie door beter te presteren dan de wereldwijde automarkt en marktaandeel te winnen dankzij hun gunstige platform- en klantenmix voor een lichte voertuigen.

De inkomsten en de winst in de business group Energy & Surface Technologies stegen aanzienlijk, met een aangepaste EBITDA van € 290 miljoen. Cobalt & Specialty Materials profiteerde in de eerste jaarhelft van een uitzonderlijk sterke vraag en ondersteunende prijzen voor kobalt en nikkel, gevolgd door een normalisering in de tweede jaarhelft. Ondanks de gunstige context voor de business unit Rechargeable Battery Materials met hogere lithiumprijzen, bleven de verkoopvolumes van kathodematerialen matig, in lijn met onze voordien aangekondigde verwachtingen.

De business group Recycling boekte opnieuw een uitstekend resultaat met gelijkaardige inkomsten als in 2021. Met € 532 miljoen lag de aangepaste EBITDA lager dan in 2021, door kosteninflatie en minder gunstige edelmetaalprijzen. De business unit Precious Metals Refining profiteerde van solide volumes en algemeen gunstige toeleveringsomstandigheden. Hogere inkomsten in de business unit Jewelry & Industrial Metals compenseerden een iets lagere bijdrage van de trading activiteit in Precious Metals Management.

Het was een druk jaar met meerdere aankondigingen over onze ambitieuze groeiplannen en strategie voor de komende jaren. In juni onthulden we onze 2030 RISE Strategie, die voortbouwt op onze sterke basis, onze unieke portfolio en ons vermogen om snel in te spelen op de toenemende wereldwijde megatrends van vandaag: de mobiliteitsshift, de stijgende behoefte aan geavanceerde materialen en de circulariteit voor kritieke metalen. De 2030 RISE Strategie is ons stappenplan voor de groei, opschaling en versnelling van onze unieke waardepropositie voor onze klanten en al onze stakeholders en om onze inkomsten meer dan te verdubbelen met aangepaste EBITDA-marges van meer dan 20%.

Het jaar 2022 was er één van belangrijke ‘primeurs’ voor Umicore.

Aan klantzijde hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt in het afsluiten van waardecreërende overeenkomsten in onze batterijmaterialen, waar we nieuwe strategische partnerschappen aangaan. Eén van de meest sprekende voorbeelden van klantenovereenkomsten in de sector voor elektrische voertuigen is de oprichting van de eerste joint venture voor batterijmaterialen in Europa met PowerCo, de batterijonderneming van de Volkswagen-groep. Dit partnerschap is een erkenning van onze producttechnologie en procesexpertise, en meteen ook een benchmark voor toekomstige overeenkomsten.

In Nysa (Polen) openden we de eerste gigafabriek voor batterijmaterialen in Europa, die van bij de productiestart uitsluitend op hernieuwbare elektriciteit draait. Daarmee zijn wij de eerste onderneming in Europa met een volledige toeleveringsketen voor batterijmaterialen: van de aanvoer van batterijmaterialen, via de raffinage tot de omzetting in precursoren en uiteindelijk ultrazuivere kathodematerialen.

Samen met de Canadese premier Justin Trudeau kondigden we onze plannen voor de bouw van Canada’s eerste gigafabriek voor precursoren en kathodematerialen aan, de ontbrekende schakel in hun waardeketen voor batterijen, van natuurlijke hulpbronnen tot elektrische mobiliteit.

2030 RISE strategy

De vier pijlers van onze 2030 RISE groeistrategie zijn gebaseerd op de betekenis van het acroniem ‘RISE’. Het weerspiegelt waar Umicore voor staat: ‘R’ voor ‘Reliable’. Onze klanten uit de automobielsector bijvoorbeeld, weten dat ze bij ons kunnen vertrouwen op meer dan 50 jaar aan ervaring in de automobielsector, van katalyse voor verbrandingsmotoren tot de laatste 20 jaar ook materialen voor herlaadbare batterijen voor elektrische voertuigen en brandstofcelkatalysatoren.

‘I’ staat voor ‘Innovation’, omdat innovatie en technologie centraal staan in alles wat wij doen. Onze technologische voorsprong en ons leiderschap in al onze activiteiten zijn bepalend voor het toekomstige succes van Umicore. Voor onze materialen voor herlaadbare batterijen, werken onze onderzoekers ijverig aan nieuwe technologieën om de prestaties van batterijen en zo ook elektrische wagens verder te verbeteren. Umicore kondigde onlangs aan te beginnen met de industrialisering van mangaanrijke HLM-batterijen als aanvulling op onze brede portfolio van NMC-batterijmaterialen voor krachtige elektrische voertuigen met een groot rijbereik. In ons nieuwe wereldwijde O&O-centrum in Korea werken we aan nieuwe technologieën voor solid state-batterijen. De komende wereldwijde, strenge normen (EU7/CN7/US27) blijven de behoefte aan innovatieve katalysatortechnologieën voor lichte en zware verbrandingsmotoren. Onze geavanceerde innovaties voor lichte benzinetoepassingen helpen onze klanten te voldoen aan de strengste emissienormen terwijl kosten en prestaties in evenwicht worden gehouden met een optimaal gebruik van platina (Pt), palladium (Pd) en rhodium (Rh).

‘S’ staat voor ‘Sustainability champion’, omdat Umicore duurzaamheidskampioen wil worden en zo een bijdrage wil leveren voor onze planeet via haar Let's Go for Zero-ambities. Wij helpen de elektromobiliteit koolstofvrij te maken met onze lokale voor lokale bevoorradingsketens. Dit omvat het gebruik van 100% hernieuwbare energie bij elke nieuwe investering en het verhogen van het aandeel hernieuwbare energie in onze bestaande activiteiten via langlopende stroomafnameovereenkomsten.  In 2022 hebben we de Scope 1+2 broeikasgasemissies met 13% verminderd ten opzichte van onze baseline van 2019 en het aandeel hernieuwbare elektriciteit verhoogd tot 35%, tegenover 17% in 2021. We hebben ook onze ambitieuze Scope 3-doelstelling aangekondigd om de koolstofintensiteit van aangekochte materialen tegen 2030 met 42% te verminderen (ten opzichte van de basislijn van 2019). Bovendien heeft het Science Based Target-initiatief (SBTi) onze BKG-reductiedoelstellingen voor 2030 gevalideerd als wetenschappelijk onderbouwd en afgestemd op de Overeenkomst van Parijs. Echter, op het vlak van veiligheid bleven onze ongevallen met werkverlet in 2022 echter onder de verwachtingen en we zullen meer moeten doen om onze ambitie inzake nul ongevallen te bereiken.

Wij blijven de beginselen van UN Global Compact steunen en rapporteren in dit geïntegreerde jaarverslag over onze vooruitgang, onder meer met betrekking tot de impact op de Sustainable Development Goals.

‘E’, de laatste letter van het acroniem ‘RISE’, staat voor ‘Excellence’. Wij willen uitblinken in alle bedrijfsaspecten – van onze operationele activiteiten over kwaliteit en talent tot ESG en innovatie – om ons strategisch stappenplan en de beloften aan onze klanten waar te maken. Wij zijn ervan overtuigd dat het Umicore-team alles in huis heeft om dat waar te maken.

In 2023 zullen wij nog steeds te maken krijgen met tegenwind in de vorm van inflatie en lagere edelmetaalprijzen.  Tegelijkertijd zullen wij ons concentreren op de uitvoering van de RISE 2030-strategie en verwachten wij een aantal belangrijke mijlpalen te bereiken.

Tot slot willen wij onze klanten en zakenpartners bedanken voor hun voortdurende steun en al onze getalenteerde en uiterst hardwerkende collega's voor hun voortdurende inzet. We kijken ernaar uit om onze reis samen voort te zetten.