Umicore: het circulaire materiaaltechnologiebedrijf

De schadelijke uitstoot van voertuigen verminderen. Gebruikte metalen een tweede leven geven. De wagens van de toekomst aandrijven. Umicore is een wereldleider in circulaire materiaaltechnologie en -recyclage en stelt 11.565 werknemers tewerk in 12 landen, verspreid over drie continenten.

De activiteiten van Umicore zijn ingedeeld in business groups: Catalysis, Energy & Surface Technologies en Recycling. Die business groups bestaan op hun beurt uit meerdere business units die verschillende eindmarkten bedienen. Zo zijn onze inkomsten en ons klantenbestand gezond gediversifieerd. Voor meer informatie, zie drie complementaire business groups.

Dankzij haar uitgebreide expertise op het vlak van chemie, materiaalwetenschappen en metallurgie is Umicore een belangrijke speler in de mobiliteitsshift en de circulariteit van kritieke metalen.

Mobiliteitsshift

We zijn een toonaangevende producent van katalysatoren voor de uitstootbeperking van personenwagens en zware voertuigen, een toonaangevende leverancier van kathodematerialen voor herlaadbare lithium-ionbatterijen die in elektrische voertuigen worden gebruikt, een koploper op het gebied van recyclage van herlaadbare batterijen en een toonaangevende leverancier van celkatalysatoren (PEMFC-katalysatoren) die worden gebruikt in de opkomende waterstofeconomie (met name voor vervoerstoepassingen).

Medewerkers
Medewerkers: 164
Productiesites: 1

Circulariteit van kritieke metalen

Onze ultramoderne recyclage-installaties voor edelmetalen kunnen 28 edel- en non-ferrometalen terugwinnen uit industrieel afval, elektronisch schroot, batterijen, auto- en industriële katalysatoren en brandstofcellen. De gerecycleerde materialen worden omgezet in zuivere metalen of nieuwe producten. Umicore is ook een pionier in het recycleren van herlaadbare batterijen. Onze recyclagefabriek in België heeft een jaarlijkse capaciteit van 7.000 ton lithium-ionbatterijen en batterijproductieschroot, goed voor 35.000 batterijen voor elektrische voertuigen.

Dit gesloten kringloopmodel is niet alleen de hoeksteen van onze werking en de ontwikkeling van onze strategie, maar onderscheidt ons ook van onze concurrenten.

Al onze materialen worden ontwikkeld op maat via processen met oog voor veiligheid en gezondheid, recycleerbaarheid, kostenefficiëntie, afvalbeperking en energie-efficiëntie, zowel in onze eigen fabrieken als doorheen de hele waardeketen.

Duurzaamheid staat centraal in alles wat we doen. Onze geïntegreerde duurzaamheidsaanpak beperkt de impact van onze industriële activiteiten, terwijl onze inzet voor een ethische en verantwoorde bevoorrading waarde oplevert en ons onderscheidt van onze concurrenten.

Deze positieve impact verbetert de levenskwaliteit door de schadelijke uitstoot van voertuigen te beperken, door gebruikte metalen een tweede leven te geven en door de auto's van de toekomst aan te drijven.

Ons succes hangt af van onze afweging tussen de economische, ecologische en maatschappelijke impact van onze activiteiten, terwijl onze uiterst bekwame werknemers onze waarden en missie uitdragen.

Onze waarden vormen de hoeksteen van ons succes

Openheid

We communiceren op een transparante, nauwkeurige en spontane wijze. Wij verstrekken regelmatig en tijdig betrouwbare, relevante informatie over onze activiteiten, met inachtneming van de commerciële vertrouwelijkheid. Wij hechten belang aan interactie en staan open voor een constructieve dialoog met al onze stakeholders.

Innovatie

We streven voortdurend naar verbetering en we zijn ervan overtuigd dat duurzame winst en groei alleen mogelijk zijn door te blijven innoveren. Wij staan open voor nieuwe ideeën en zijn bereid om berekende risico’s te nemen.

Teamwerk/samenwerking

Wij stimuleren de uitwisseling van informatie tussen afdelingen en vestigingen om onze expertise en ervaring optimaal te benutten. Door gemeenschappelijke doelstellingen na te streven zullen onze werknemers een sterker gevoel van trots, tevredenheid en genoegen uit hun werk halen.

Respect

We tonen respect voor elkaar en voor andere culturen, gewoonten en waarden in onze omgang met collega’s en andere stakeholders. Veiligheid en gezondheid op het werk zijn een absolute prioriteit en we zetten in op ecologisch verantwoord ondernemen.

Engagement/inzet

We geloven rotsvast in het nakomen van beloftes, we stellen hoge eisen aan onszelf en we zijn voortdurend op zoek naar de best mogelijke oplossingen.