Bestuur

Een goed bestuur van de onderneming is essentieel voor ons succes op lange termijn.

Dit veronderstelt een doelmatig besluitvormingsproces met een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Daarom stelde Umicore het corporate governance charter op, met een gedetailleerd overzicht van alle bestaande structuren, procedures en beleidslijnen rond het bestuur.

De raad van toezicht

De raad van toezicht is verantwoordelijk voor het algemene beleid en de strategie van Umicore. De raad oefent toezicht uit op de directieraad en heeft ook specifieke, voorbehouden bevoegdheden, zoals het opstellen van de jaarrekening, het opstellen van het jaarverslag en het uitkeren van een interimdividend. Op het moment van publicatie wordt de raad van toezicht bijgestaan in zijn taken door vier comités:

• Het auditcomité ziet toe op het proces van de financiële en niet-financiële verslaggeving van de Groep, waaronder het toezicht op de integriteit van de verklaringen, de kwalificaties en onafhankelijkheid van de commissaris, de resultaten van zowel de interne-auditafdeling als de commissaris, en het jaarlijks onderzoek van de systemen voor interne controle en risicobeheer. Dat zorgt ervoor dat de belangrijkste risico's, zoals compliance-, ESG- en fraudegerelateerde risico's, worden geïdentificeerd en adequaat beheerd.
  • Het (nieuwe) investeringscomité houdt toezicht op investeringsuitgaven of -voorstellen van meer dan € 200 miljoen en op commerciële contracten die tot een dergelijke investering zouden leiden.
  • Het benoemings- en remuneratiecomité houdt toezicht op de huidige en toekomstige leden van de raad van toezicht, de huidige en toekomstige leden van de directieraad, de remuneratie en incentives.
  • Het (nieuwe) duurzaamheidscomité ziet toe op de agenda, de strategie, het beleid en de resultaten van de Groep inzake duurzaamheid voor de ESG-verbintenissen en het vermogen om gedeelde waarde te creëren.

De raad van toezicht heeft als taak om de strategische plannen en budgetten goed te keuren die door de directieraad worden voorgelegd, de risicobereidheid van Umicore te bepalen met het oog op de verwezenlijking van haar strategische doelstellingen en erop toe te zien dat Umicore de beginselen rond goed bestuur en ESG naleeft. Een uitgebreide lijst van de verantwoordelijkheden van de raad van toezicht vindt u in bijlage 3 bij het corporate governance charter.

Een overzicht van de samenstelling en de ervaring van de raad van toezicht vindt u in de biografieën van de leden.

De directieraad

De directieraad – die is samengesteld uit zes Executive Vice Presidents (EVP) en wordt geleid door de Chief Executive Officer (CEO) – is verantwoordelijk voor het beheer van de onderneming, met inbegrip van het voorstellen van de algemene strategie van Umicore aan de raad van toezicht, het operationeel en dagelijks beheer, ­ het screenen en aanpakken van de verschillende risico's en opportuniteiten waarmee Umicore op korte, middellange of lange termijn te maken kan krijgen, het bepalen en implementeren van de ESG-strategie van Umicore en de juridische vertegenwoordiging van de onderneming tegenover derden.

De directieraad keurt de strategieën van de individuele business units en corporate afdelingen goed en ziet toe op de uitvoering ervan. De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor alle aspecten van de activiteiten en de resultaten van Umicore berust bij de directieraad. In het kader van die verantwoordelijkheden waren de rapporteringslijnen van de leden van de directieraad op het moment van publicatie als volgt:

• De volledige directieraad, Group Communications & Investor Relations, Human Resources en Corporate Research & Development rapporteren aan de CEO, Mathias Miedreich.
  • Corporate Finance, Financial Risk Management en Information Systems rapporteren aan de Chief Financial Officer, Wannes Peferoen.
  • Government Affairs, Corporate Development, Strategic Insights & Analysis, Strategic Projects, Open Innovation, New Business Incubation en Digitalization rapporteren aan de Chief Strategy Officer, Frank Daufenbach.
  • Group Legal, ESG & Environment, Health & Safety, Internal Audit, Enterprise Risk Management & Insurance, Corporate Security en de businessregio Noord-Amerika rapporteren aan de EVP ESG & General Counsel, Géraldine Nolens.
  • De Business Units Rechargeable Battery Materials en Cobalt & Specialty Materials en de businessregio China rapporteren aan de EVP Energy & Surface Technologies, Ralph Kiessling.
  • Group Procurement & Transportation, Umicore Marketing Services, de Business Units Automotive Catalysts, Precious Metals Chemistry, Fuel Cell & Stationary Catalysts en Precious Metals Management, en de businessregio Zuid-Amerika rapporteren aan de EVP Catalysis, Bart Sap.
  • De Business Units Battery Recycling Solutions, Precious Metals Refining, Jewelry & Industrial Metals, Electro-Optic Materials en Metal Deposition Solutions en de businessregio Japan rapporteren aan de EVP Recycling, Denis Goffaux.

Een overzicht van de samenstelling en de ervaring van de directieraad vindt u in de biografieën van de leden.

De directieraad heeft vier tactische raden opgezet, die een deel van de bedrijfsstrategie ontwikkelen en toezien op de implementatie ervan. Zij worden elk geleid door een lid van de directieraad en worden beheerd door interne deskundigen:

• People & Organization Board
  • Digitalization & Operational Excellence Board
  • Environment, Social & Governance (ESG) Board
  • Technology & Innovation Board

Elke tactische raad kan worden ondersteund door specifieke flexibele groepen om taken te coördineren, efficiëntie te maximaliseren en expertise te mobiliseren.

Voor meer informatie, zie Managementaanpak.