Eco-efficiëntie

Als materiaaltechnologiebedrijf streven we naar een nog efficiënter gebruik van metalen, energie en andere invoer bij onze werking. We willen ecologische en economische factoren in evenwicht brengen en meer kringlooprelaties met onze klanten opbouwen.

Als onderdeel van onze inzet voor duurzaamheid houden we rekening met de milieu-impact van onze activiteiten. We willen onze milieuprestaties steeds verbeteren. We voeren risicobeheerstrategieën in die gebaseerd zijn op betrouwbare gegevens en degelijke wetenschap. We werken actief aan het beheer en de sanering van risico’s door activiteiten uit het verleden. We stimuleren een verantwoord ontwerp, (her)gebruik, recyclage en verwijdering van onze producten.

ENERGIEVERBRUIK VS. 2015

METAALUITSTOOT NAAR LUCHT VS. 2015

METAALUITSTOOT NAAR WATER VS. 2015

We meten ons succes aan ons vermogen om duurzaamheid in een concurrentievoordeel om te zetten en onze energie- en materiaalefficiëntie te verbeteren tegenover ons referentiejaar 2015.

Umicore is wereldleider in de eco-efficiënte recyclage en raffinage van edelmetaalhoudende materialen.

Dat omvat onder meer bijproducten uit andere non-ferro-industrieën, afgedankte consumptiegoederen en industriële producten en e-schroot. Ons -efficiëntieproceseco omvat de maximalisering van zowel de fysieke recyclage van materialen als de daaruit verkregen inkomsten, met minimale milieubelasting en totale kosten. We herwinnen en verkopen edel-, speciale, secundaire en basismetalen. Ons kringloopbedrijfsmodel maximaliseert het hergebruik van grondstoffen.

Onze strategie bestaat uit het aanpakken van de toenemende wereldwijde grondstoffenschaarsteen het bereiken van materiaalefficiëntie. Tijdens het streven naar onze Horizon 2020-doelstelling hebben we consequent meer dan de helft van onze materialen uit niet-primaire bronnen gehaald. 64% van de materialen die we gebruikten kwam in 2020 van producten aan het einde van hun levensduur of was van secundaire oorsprong, terwijl 34% van primaire oorsprong was.

SECUNDAIRE EN EINDELEVENSDUURMATERIALEN IN DE BEVOORRADINGSMIX

In onze Horizon 2020-strategie kozen we energie-efficiëntie en de beperking van metaalemissies als cruciale prestatie-indicatoren voor eco-efficiëntie. We werken aan initiatieven voor eco-efficiëntie om een sterke waarde en een concurrentievoordeel te genereren, onze ecologische voetafdruk te verlagen en de aanvaarding van onze activiteiten te verbeteren. We vinden ook dat doorlopende monitoring, controle en rapportering van onze prestaties met betrekking tot andere milieuaspecten even belangrijk zijn. Onze Horizon 2020-benadering voor voortdurende verbetering resulteerde in een verbeterde efficiëntie en een beperking van onze impact.

We blijven investeren in onderzoek om te innoveren in schone mobiliteit en duurzaamheid.

Umicore geeft prioriteit aan O&O ter ondersteuning van onze Horizon 2020-ambities door een focus op de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor materialen en processen. Ons vermogen om een pijplijn te creëren voor die innovaties en oplossingen is een belangrijk onderdeel van onze langetermijnprestaties op het gebied van eco-efficiëntie.

Energie-efficiëntie

Umicore speelt een hoofdrol in de overgang naar een koolstofarme samenleving.

Wij produceren materialen voor herlaadbare batterijen voor elektrische voertuigen en katalysatoren om de uitstoot van transport en de industrie te beperken. Met onze kringlooprecyclage van metalen en producten aan het einde van hun levensduur beschermen we natuurlijke hulpbronnen. In onze eigen activiteiten streven we naar een verdere verbetering van de energie-efficiëntie tegenover de niveaus van 2015.

We blijven ons energieverbruik op alle sites verder monitoren en reguleren. We moedigen sites met een groter verbruik extra aan om energie-efficiënte projecten te ontwikkelen en verplichten ze hierover te rapporteren. Meerdere Umicore-vestigingen implementeerden de ISO 50001-energie-efficiëntienorm. De twee grootste sites in België maken al sinds 2004 deel uit van het energie-efficiëntieconvenant met de Vlaamse regering.

GENorMALISEERD ENERGIEVERBRUIK

%

In 2020 waren 26 vestigingen verantwoordelijk voor 95% van het energieverbruik van de Groep. Doorheen het jaar voerden we op die sites in totaal 38 energie-efficiëntieprojecten in. Tegen het einde van 2020 verminderde Umicore haar energieverbruik met 17% in vergelijking met het referentiejaar 2015, met een aanpassing voor de grotere productie. Dat resultaat danken we aan de combinatie van een verbeterde productiviteit en de voortdurende implementatie van energie-efficiëntieprojecten. In de afgelopen vijf jaar werden 189 efficiëntieprojecten geïmplementeerd, waarvan het gros betrekking had op warmte, HVAC, verlichting en procesefficiëntie.

Als we kijken naar onze koolstofuitstoot, zien we een daling van 7% ten opzichte van 2019. In 2020 bouwden we een salpeterzuurfabriek op onze site in Hoboken, waar we ook zwavelzuur produceren. Stikstofoxide, een bijproduct van de productie van zwavelzuur dat ook wel lachgas wordt genoemd, is een broeikasgas dat ongeveer 300 keer meer invloed heeft op de opwarming van de aarde dan kooldioxide (CO2). Door het stikstofoxide dat vrijkomt tijdens de productie op te vangen en om te zetten in salpeterzuur vermijden we dat er stikstofoxide wordt vrijgegeven in de lucht. Zo verminderen we onze koolstofvoetafdruk met bijna 40.000 ton CO2/jaar en maken we van afval een grondstof – een pijler van het Umicore-bedrijfsmodel. In vergelijking met de start van onze Horizon 2020-strategie is onze koolstofuitstoot met 3% gestegen. In die periode heeft Umicore haar operationele voetafdruk uitgebreid en de productielijnen opgedreven, en bleven we ondertussen voortdurend onze processen verbeteren. U vindt meer informatie bij Broeikasgassen.

In het kader van ons engagement voor een duurzame werking begonnen we de afgelopen jaren te onderzoeken hoe groot het aandeel hernieuwbare energie is in onze aangekochte energiemix. 2019 was het eerste jaar waarin we bij onze sites systematisch informatie verzamelden over de aangekochte elektriciteit uit wind-, zonne- en/of biomassa-energie en het resultaat konden rapporteren. In 2020 bedroeg het aandeel hernieuwbare energie in Umicore's aangekochte energiemix 15%. U vindt meer informatie bij Energie.

Hoewel het in sommige regio’s waar we het meest actief zijn een uitdaging kan zijn om het aandeel hernieuwbare energie in onze aangekochte energiemix zelf te bepalen, streeft Umicore actief naar een verhoging van dat aandeel.

Metaalemissies

We controleren de impact van metaalemissies op het milieu – water en lucht – en nemen initiatieven om die te verminderen. Elk uitgestoten metaal heeft een specifiek potentieel toxiciteitsniveau voor het milieu en de volksgezondheid. Daarom richten we ons op het verminderen van de impact van onze uitstoot.

Het doel voor Horizon 2020 was om de impact van metaalemissies te verminderen ondanks groeiende productievolumes. Hoewel de monitoring op alle sites wordt voortgezet, concentreren we de rapportering vooral op de 10 of minder sites die bijdragen aan 95% van de emissies, uitgedrukt in de mate van impact.

In 2020 is de impact van de metaalemissies naar de lucht met 67% gedaald tegenover 2015, vooral dankzij verdere inspanningen om de filtratie- en procesefficiëntie te verbeteren. In vergelijking met 2015 en bij aanpassing naar het activiteitenniveau daalde de impact van de metaalemissies naar water in 2020 met 59%. U vindt meer informatie bij Emissies naar water en lucht.

RESULTAAT VERMINDERING METAALUITSTOOT NAAR WATER

RESULTAAT VERMINDERING METAALUITSTOOT NAAR LUCHT

Verantwoordelijk beheer

Umicore is een wereldwijd bedrijf met een internationale voetafdruk. Met onze producten en diensten bevinden we ons in een uitzonderlijke positie om in te spelen op wereldwijde megatrends, zoals de behoefte aan schonere lucht en een verantwoordelijk beheer van hulpbronnen. In onze procesontwerpen staan milieuprestaties en veiligheid centraal.

Umicore blijft geavanceerde technologieën voor emissiecontrole en batterijmaterialen leveren en ijvert voor meer technologieën voor schone energie en schone mobiliteit. We benadrukken ook het verband tussen de kringloopeconomie en verantwoordelijke bevoorrading, efficiënt beheer van hulpbronnen en afval en recyclage van hoge kwaliteit. We willen duurzaamheid omzetten in een groter concurrentievoordeel via ons unieke bedrijfsmodel en onze inzet voor een ethische en verantwoordelijke bevoorrading.

Door onze inzet voor duurzaamheid houden we rekening met de milieu-impact van onze activiteiten terwijl we groeien en onze capaciteit uitbreiden. Bij onze keuze om nieuwe sites te bouwen of bestaande sites uit te breiden houden we rekening met een groot aantal factoren.

Zo selecteerden we onze nieuwe site in het Poolse Nysa omdat die dicht bij onze Europese klanten ligt (minder impact van het transport van onze producten), er geschoold technisch personeel is en er koolstofarme elektriciteit voorradig is. De vestiging in Nysa zal wind-, waterkracht- en fotovoltaïsche energie gebruiken.

Een actief beheer en de sanering van risico’s door activiteiten in het verleden maken integraal deel uit van de Umicore Way. Ons proactieve programma voor de evaluatie en, waar nodig, sanering van bodem- en grondwatervervuiling boekt elk jaar verdere vooruitgang. Meer info vindt u in Historische vervuiling.

Impactbeheer in Hoboken

De Umicore-site in Hoboken is een van de grootste raffinaderijen van edelmetalen ter wereld en biedt recyclage- en raffinagediensten voor edelmetaalhoudende materialen zoals bijproducten van de industrie, elektronisch schroot en gebruikte industriële en autokatalysatoren. Sinds enkele decennia worden de bloedwaarden van kinderen die in de buurt van de fabriek wonen tweemaal per jaar door de overheden gecontroleerd. In juli 2020 vertoonden de metingen van kinderen die in de buurt van de Umicore-recyclagefabriek in Hoboken wonen verhoogde loodgehaltes in hun bloed na verschillende jaren van gestage dalingen en een historisch laag gehalte in 2019. Hoewel het onderzoek naar de hoofdoorzaak geen belangrijke rechtstreekse bron van looduitstoot in de fabriek aan het licht bracht, is Umicore zich ervan bewust dat de risico's in verband met lood te allen tijde goed moeten worden beheerd. Er zijn verschillende acties ondernomen om diffuse emissies te verminderen en te zorgen dat de lokale gemeenschap en de industrie op duurzame wijze naast elkaar kunnen bestaan.

het erfgoed van de Umicore-vestiging in Olen

Van 1922 tot het einde van de jaren 1970 produceerden de voorgangers van Umicore radium- en uraniumproducten in Olen, België. Tot in de jaren 1960 was radium de enige behandeling tegen kanker. Uraniumoxide werd gebruikt in brandstofstaven voor kerncentrales.

Sinds de jaren ‘70 is er geen radium- of uraniumproductie meer op de site van Olen. Alle gebouwen en installaties waar radioactief materiaal werd verwerkt, zijn ontmanteld. De opslagplaats voor reststoffen is gesaneerd om eventuele nadelige gevolgen voor werknemers, omwonenden of het milieu uit te sluiten.

Sommige laagradioactieve residu's van deze vroegere activiteiten blijven over en worden opgeslagen in de Umicore-site in Olen met behulp van de best beschikbare technieken en in overleg met de autoriteiten. Deze residuen kunnen op geen enkele manier vergeleken worden met het radioactieve afval van kerncentrales. Het afval van kerncentrales is categorie C-afval (volgens de classificatie van de Internationale Organisatie voor Atoomenergie), dat sterk radioactief is en een aanzienlijke hoeveelheid warmte produceert. Dergelijk afval moet worden begraven op een diepte van enkele honderden meters. De residuen die aanwezig zijn op de site van Umicore (hoofdzakelijk residuen van categorie A en een kleine hoeveelheid residuen van categorie B) hebben een zeer lage radioactiviteit en worden opgeslagen volgens de richtlijnen van de bevoegde federale agentschappen.

In Olen beschikt Umicore over ultramoderne opslagfaciliteiten voor industriële residuen waarvan slechts een kleine fractie licht besmet is. Er is op de site een speciale faciliteit - gebouwd in de jaren 80 - voor de opslag van licht radioactief materiaal. Er worden regelmatig strenge inspecties uitgevoerd door de bevoegde autoriteiten.

Oplossingen op lange termijn

Hoewel een studie uit de jaren ‘90 - die vandaag nog steeds van toepassing is - stelde dat "er momenteel geen gevaar is voor de volksgezondheid en het leefmilieu", heeft Umicore naar een langetermijnoplossing gezocht om de veiligheid bij de opslag van het historische radioactieve afval te maximaliseren. Umicore heeft de terreinen buiten de fabriek gesaneerd om de bestaande omstandigheden blijvend te verbeteren en op lange termijn een doeltreffende bescherming te bieden aan mens en milieu. Wij blijven met de autoriteiten samenwerken voor toezicht en langetermijnoplossingen.

Umicore heeft een controleprogramma opgezet met een externe stralingsdeskundige en een periodieke rapportering aan de autoriteiten. Dit programma omvat visuele inspectie om de integriteit van de externe grasbedekking te verzekeren, metingen van radonemissies, stabiliteitsmetingen en monitoring van de grondwaterkwaliteit. De regering heeft bevestigd dat er geen risico's zijn voor de gezondheid van werknemers, omwonenden of het milieu.

"Er is geen gevaar voor de volksgezondheid." -- FANC, Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle

Sinds 2009 werken de federale en gewestelijke agentschappen (FANC, NIRAS en OVAM) samen met Umicore om een langetermijnoplossing te vinden voor de opslag van historisch radioactief afval. Begin 2020 publiceerde de federale regering via het FANC en NIRAS een visiedocument waarin een definitieve opslagbestemming voor het afval wordt voorgesteld om voor eens en voor altijd af te rekenen met de historische radioactieve erfenis op de site van Olen. Umicore staat volledig achter de voorgestelde aanpak en werkt samen met de autoriteiten aan de planning van de volgende stappen in deze belangrijke stap voorwaarts naar een duurzame en overeengekomen oplossing op lange termijn voor de radioactieve erfenis van Olen. Werkgroepen bestaande uit vertegenwoordigers van OVAM, NIRAS, FANC en Umicore worden gevormd om dit programma vorm te geven.

Open en constructieve dialoog

Hoewel er momenteel geen verdere actie nodig is, is de voortdurende proactieve en constructieve samenwerking tussen het FANC, de gemeente Olen en Umicore publiekelijk bevestigd door de buren en door de lokale autoriteiten.

"We hebben altijd een open dialoog gehad met Umicore over radioactiviteit." -- Seppe Bouquillon, burgemeester van Olen, België

De burgemeester van Olen gelooft de deskundigen van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle en Umicore wanneer zij zeggen dat er geen onmiddellijk gevaar is voor de volksgezondheid en het milieu*. (Bron: Belga)